Etiska riktlinjer




Anställd personal hos oss har genom sin anställning och som representant för den professionella försäkringsförmedlarkåren i Sverige förbundit sig att följa de etiska och samhälleliga riktlinjer som beskrivs här. 


rsäkringsförmedlaren och klientens integritet
  • Förmedlaren har tystnadsplikt och respekterar förtroenden. 
  • Förmedlaren särbehandlar inte klienterna beroende på deras samhällsställning, etnicitet, kön eller sexuella läggning.

Försäkringsförmedlaren och uppdraget

  • Förmedlaren arbetar enbart inom det ansvarsområde som han har god kunskap och insikt i. 
  • Förmedlaren utför sitt uppdrag omsorgsfullt och med iaktagande av god försäkringsförmedlarsed. 
  • Förmedlaren dokumenterar skriftligen eller på annat sätt det uppdrag som erhållits. 
  • Förmedlaren är insatt i de lagar och förordningar som berör verksamheten. 
  • Förmedlaren företräder alltid uppdragsgivarens intressen och svarar för att all rådgivning sker på ett opartiskt och objektivt sätt. 
  • Förmedlaren ger kunden de råd och upplysningar som denne kan behöva för att bedöma sitt försäkringsbehov. 
  • Förmedlaren tillser att pengar och andra tillgångar som omhändertas för någon annans räkning hålls skilda från egna tillgångar. 
  • Förmedlaren är seriös i sin prissättning. 
  • Förmedlaren ger försäkringsgivarna all adekvat information om de aktuella riskerna som behövs för att dessa skall kunna lämna en korrekt offert.

Förmedlaren och samhället

  • Förmedlaren medverkar till att reklam och annan marknadsinformation inte innehåller framställningar i ord eller bild som direkt eller indirekt - genom antydningar, utelämnanden, oklarheter eller överdrivna påståenden - är ägnade att vilseleda kunden.